fbpx

UUDEN TYÖPAIKAN LÖYTÄMINEN – HELPPOA KUIN HEINÄNTEKO

29.10.2013 | Ilpo Järvenpää
Työpaikan löytäminen etsi

Irtisanomis- ja yt-uutisia kuullaan melkein päivittäin. Suomi Oy Ab on muun Euroopan tavoin viidettä vuotta taantumassa. Uuden työpaikan löytäminen ICT-alalta on mahdotonta!

No, ei välttämättä niinkään.

Samalla, kun rakennemuutos pakottaa jotkut yritykset vähentämään henkilöstöään, kilpailukykyisimmät palkkaavat koko ajan lisää; esimerkkinä ohjelmistoala http://www.kauppalehti.fi/etusivu/mita+ihmetta+vakea+palkataan+ja+ala+kasvaa/201310554797#!.

Koska kasvu tapahtuu ICT-alalla suurimmalta osalta pk-yrityksissä, uusrekrytoinnit eivät ylitä uutiskynnystä. Uudet työt eivät näy avoimina työpaikkoina Hesarissa tai Monsterissa, koska 80% työpaikoista täytetään jo ennen kuin ne ehtivät julkiseen hakuun.

Uutta työtä hakevan kannalta tilanne on haastava. Enää ei riitä sunnuntai-Hesarin selailu ja työpaikkaportaalien seuraaminen. Useimmat työpaikat täytetään avoimilla hakemuksilla yrityksiin ja sosiaalisen median avulla. Jo viime vuonna Yhdysvalloissa 63% yrityksistä rekrytoi sosiaalisen median avulla. Some-rekrytointien kasvu vain kiihtyy, kun varsinkin ICT-alan työntekijät ovat aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä. Facebookin edelle liike-elämän suosikki-somena on ajanut LinkedIn. Suomessa LinkedInin -jäsenmäärä lähestyy puolta miljoonaa. Twitter on Suomessakin tulossa vauhdilla perässä.

Mitä työnhakija voi tehdä tässä tilanteessa?

Rekrytoijat etsivät joka päivä potentiaalisia työntekijöitä LinkedInistä. Siinä maailmassa parasta on varmistaa, että oma LinkedIn-profiili on ajan tasalla. Että se kertoo, mitä työntekijä on saanut aikaan tähän mennessä ja on halukas tekemään tulevaisuudessa. Some-rekrytoinnin grand old man Tom Laine on koonnut suomenkieliset ohjeet hyvästä profiilista http://www.slideshare.net/tomlaine/linkedin-tynhaussa-pikaopas. Muutama esimerkki hyvästä Summary-osiosta http://www.linkedinsights.com/3-stunningly-good-linkedin-profile-summaries/

Sen lisäksi, että varmistaa oman näkymisensä oikeassa valossa, LinkedIn on myös tehokas työkalu aktiivisessa työpaikan haussa. Yritysten LI:ssä julkaisemien työpaikkailmoitusten lisäksi erilaisilla hakusanoilla voi hakea yrityksiä, jotka voisivat tarvita työnhakijan osaamista.

Verkottuneessa maailmassa, sosiaalista mediaa taitavasti käyttämällä unelmatyöpaikan löytäminen on – jos ei yhtä helppoa kuin heinänteko – kuitenkin helpompaa kuin koskaan aiemmin.

Kirjoittajasta
Ilpo Järvenpää
Customer Success Executive, CEO