fbpx

Viisi tapaa pilata yrityksen maine rekrytoinnissa ja miten välttää ne

21.09.2021 | Mari Varpenius

Rekrytoidessa olet roolissa, jossa markkinoit yritystäsi – halusit tai et. Tämän vuoksi sinun täytyy panostaa rekrytoinnin jokaiseen vaiheeseen, jotta yrityksestänne kiinnostuneet kandidaatit ja muut alan tekijät saavat yrityksestäsi hyvän työnantajamielikuvan. Alla esittelemme 5 eri tapaa, jolla voit epäonnistua rekrytoinnissa niin, että kandidaatille jää huono mielikuva yrityksestäsi.

1. Ilmoitusteksti, jossa vaaditaan liikaa, eikä tarjota mitään

Kun laaditaan työpaikkailmoitusta, täytyy sen sisältö miettiä tarkkaan. Ajoittain näkee ilmoituksia, johon on oksennettu kaikki ominaisuudet, teknologiat ja taidot mitä yrityksessä voisi koskaan tarvita. Työnantaja ajattelee, että laajan listan avulla saa monipuolisia hakemuksia, kun taas kandidaatti ajattelee, että hänen osaamisensa on riittämätön ja jättää hakemuksen lähettämättä, vaikka hänen taitonsa olisivat olleet juuri sopivat tehtävään. Pitkän vaatimuslistan pohjalta kandidaatti voi pitää yritystä myös kohtuuttomana ja päätyä jakamaan ilmoitusta sosiaalisessa mediassa negatiivisesta näkökulmasta. Pitkän vaatimuslistan laatimisen sijaan rajatkaa mitkä ovat kaikkein tärkeimmät osattavat asiat, jotta työhön valittu voisi viihtyä ja menestyä työssään. Tämä kirkastaa yritykseen tarpeen ja auttaa valitsemaan parhaimman kandidaatin avoimeen työpaikkaan.

Kun kandidaatti lukee työpaikkailmoituksia, hän pohtii, että miksi minun pitäisi hakea juuri tätä työpaikkaa. Työpaikkailmoituksen tulisi aina vastata tähän kysymykseen. Vastaukseksi ei riitä, että tarjoatte vakuutukset, kivan tiimin ja mukavan työympäristön. Kaikki tarjoavat niitä. Miettikää huolellisesti mikä tekee teidän yrityksestänne ja avoimesta työpaikasta erilaisen ja kiinnostavan. Käyttäkää sitä tietoa työpaikkailmoituksessa, sekä läpi koko prosessin.

2. Kömpelö järjestelmä työhakemuksen lähettämiseen

Kandidaatti on kiinnostunut yrityksestänne ja tarjoamastanne työpaikasta. Hän päättää hakea paikkaa. Hän klikkaa linkkiä ja päätyy työnhakujärjestelmäänne, mutta vain kohdatakseen työnhakijoiden pahimman painajaisen – vanhanaikaisen järjestelmän. Pelkän CV:n ja hakemuskirjeen lähettämisen sijaan, kandidaatin tulee syöttää työhistoriansa erikseen järjestelmäänne, ja kappas, työn aloitus- ja lopetuspäivämäärät täytyy syöttää päivämäärän tarkkuudella. Tämän jälkeen sama kauhu jatkuu koulutuksen ja muiden tietojen suhteen. Jos jotakin tietoja puuttuu tai se on väärässä muodossa, järjestelmä herjaa ja poistaa kaikki tiedot. Jos tunnistit tästä skenaariosta teidän käyttämän järjestelmän millään osin, on aika julistaa hätätila. Vanhanaikainen työnhakujärjestelmä tappaa kaikista parhaimpien kandidaattien innon ja tilalle jää ainoastaan epätoivoisimmat hakijat.

Tehkää hakemisesta mahdollisimman helppoa ja mukavaa. Tällöin ette menetä järjestelmän kömpelyyteen hyviä hakijoita ja jätätte yrityksestänne nykyaikaisen ja modernin kuvan.

3. Hakemukseen jätetään vastaamatta

Kandidaatti on käyttänyt tunteja siihen, että hakee teille töihin. Hän ei kuitenkaan kuule mitään hakemuksestaan. Aikaa kuluu ja viikot vierivät ja kandidaatti pohtii, että missähän mennään rekrytoinnin suhteen. Vastausta ei kuulu, koskaan. Nyt hän on varma, että ei enää koskaan hae yritykseesi töihin ja pitää huolen, että hänen samalla alalla työskentelevät ystävät tekevät samoin.

Hakemukseen vastaaminen on niin pieni vaiva, että se kannattaa muistaa tehdä. Se kertoo kunnioituksesta hakijoita kohtaan. Vaikka uutiset eivät olisikaan hyviä, ne ovat silti uutisia, joiden avulla hakija saa päätöksen prosessiinsa.

Pidä huoli hakijaviestinnästä myös rekrytointiprosessin muissa vaiheissa. Jos kandidaatti on edennyt haastatteluihin saakka, suosittelemme, että kerrot hänelle hylkäävästä päätöksestä puhelimitse, ellei kandidaatti ole toisin toivonut. Tämä antaa hänelle mahdollisuuden esittää jatkokysymyksiä ja jättää inhimillisemmän kuvan yrityksestäsi.

4. Epämukava haastattelutilanne

Työhaastattelu on tärkeä tilaisuus työnantajalle sekä -hakijalle. Tässä kohtaa keskustellaan, kuinka hyvin työntekijä soveltuu yritykseen. Tässäkin vaiheessa prosessin voi vielä tyriä – ja pahasti. Työhaastattelu on jännittävä tilanne ja haastattelijan tulee tehdä tilanteesta sellainen, jossa kandidaatti voi rentoutua niin, että pystyy aidosti kertomaan itsestään ja omista tavoitteistaan. Väkinäinen tunnelma tekee äkisti työhaastattelusta keskustelun sijaan kuulustelun, jonka lopputuloksena on jalat alleen ottanut kandidaatti. Lue aiemmasta blogitekstimme vinkit siihen, miten onnistua työhaastattelussa työnantajan näkökulmasta.

5. Prosessi venyy pitkäksi

Kun rekrytointiprosessin pituus kasvaa, todennäköisyys onnistuneelle lopputulokselle pienenee. Pitkän prosessin aikana muut työnantajat ehtivät napata kandidaatit nenäsi edestä ja vain siksi, että he tekivät tarjouksen nopeammin. Rekrytointiprosessi on kandidaatille peili yritykseesi. Jos prosessi venyy, näyttää yritys kömpelöltä ja byrokraattiselta, vaikka muilla tavoilla yritys olisikin ketterä ja joustava. Mikäli et pysty pitämään antamastasi aikataulusta kiinni, niin kandidaatti voi päätyä kyseenalaistamaan yrityksen johtamiskyvyn ja esihenkilötyön laadun. Kaikki nämä näyttäytyvät kandidaatille varoitusmerkkeinä, vaikka ne eivät heijastelisi yrityksesi aitoa kulttuuria. Jos siis haluat palkata suosikkikandidaattisi, toimi tehokkaasti ja nopeasti.

Rekrytoinnissa on monta tilannetta, jossa voit vaarantaa yrityksesi maineen. Tämän vuoksi prosessiin on panostettava, jotta läpimeno sujuu tehokkaasti ja sujuvasti. Näin pääsette kasvattamaan yritystänne suunnitelmien mukaisesti. Mikäli yritykselläsi tarvitsee lisäapua prosessien laatimiseen, hyödynnä rekrytointikumppanit, jotka hoitavat asian puolestasi konsultoiden ja auttaen, niin lopputuloksena löydät parhaimmat osaajat. Meihin voit ottaa yhteyttä täältä.

Kirjoittajasta
Mari Varpenius
Sales & Marketing Manager